Romualdas BALIUTAVIČIUS
Šiaulių  universiteto docentas, dizaineris Virginijus Šimoliūnas  teigia, jog dar  daugelis verslininkų į reklamą žiūri kaip dažnas  tautietis į Dievą: lyg  ir yra, bet... Ir toliau gyvena po senovei. O  jeigu ir patraukia  klientų dėmesį, reklamos teikiamas pelno augimas  dažniausiai  priskiriamas „geriems metams”. Pastaruoju metu besidomintis  japoniškąja  reklamos samprata, V. Šimoliūnas įsitikinęs, jog ji neturi  būti  agresyvi, bet harmoninga. Kaip, beje, ir visa, kas aplink mus...
Du požiūriai į reklamą
„Reklamos nauda tiki ne kiekvienas. Europietiškoje reklamos sąvokoje svarbu efektas: reklamuojamas objektas turi atrodyti gražiai bei efektingai. Aš gi pastaruoju metu pradėjau labai domėtis japonų tyrinėjimais šioje srityje. Dargi paskaitą skaičiau Rygoje. Susirinko daug žmonių, po to sulaukiau nemažai klausimų. Todėl ir šiandien norėčiau pasidalyti mintimis apie japoniškąją reklamos sampratą. Ir ne tik”, - sako pašnekovas.
Pasak docento, mūsiškės reklamos  pagrindas (pasidairykime gatvėse)  yra efektas. Tuo tarpu japonai šį  principą atmeta kaip netikusį. Jų  įsitikinimu, reklamos, kaip ir visa ko  pagrindas yra harmonija. Šiuo  principu surėdytas pasaulis ir mes patys,  jo dalis. ”Europiečių  mąstymu, efektas yra kažkokia siekiamybė  (pavyzdžiui, efektingai  atrodantis produktas, balti dantys ar pan.) Tuo  tarpu japonas į viską  žiūri kaip į vieningą visumą – harmoniją.
Savo  laiku buvo daug ginčų dėl „dvidešimt penkto kadro” - veikia  jis ar  neveikia? Filmo žiūrovui ekrane per sekundę prabėga 24 kadrai.  Reklamos  tyrinėtojai nutarė „prikabinti” 25-ą kadrą, reklamuojantį  prekę arba  paslaugą. Žmogus viso to nespėja pamatyti, juolab  įsisąmoninti, bet  priima turinį pasąmonės lygmenyje ir, kaip pastebėta,  tai sąlygoja jo  vėlesnį pasirinkimą. Atlikus nuodugnesnius tyrimus,  prieita išvados, jog  tais atvejais, kai „25-as kadras” būdavo  „prikabinamas” stichiškai,  neharmonavo su visu filmo turiniu, jo  poveikis žiūrovo pasąmonei būdavo  niekinis. Ir atvirkščiai. Harmoningai  „įklijavus” papildomą kadrą jo  poveikis būdavo didelis.
„Draudžiamos reklamos  metodų esama ir daugiau, - tęsia V.  Šimoliūnas. - Kad ir toje pačioje  koka kolos reklamoje, kurios poveikis  žmonėms nėra iki galo ištirtas.  Pavyzdžiui, reklaminis plakatas su  juodu fonu, kuriame nupieštas juodas  piešinys. Toji papildoma grafika,  kurios žmogus nemato, negirdi,  neužuodžia, paprasčiausiai nesuvokia.  Kaip pasirodo, veikia stipriau net  už matomą reklamą.
Japonų  įsitikinimu,  efektas (ko taip siekia europiečiai) yra ne  kas kita, kaip harmonijos  suardymas, jos nebuvimas. Tokia reklama,  pasiekusi didžiuosius smegenų  pusrutulius, žmogui sukelia lengvą šoką.  T. y. suardo vidinę harmoniją.  Atsiranda haliucinogeninė reakcija:  žmogui reklamuojamas objektas atrodo  patraukliai, gražus, tokį norima  turėti. Lyg ir gerai, tačiau japonai  teigia, jog po kurio laiko šitokia  informacija visa išmetama lauk.  Žmogus tarsi jos nepriima. Ji iki galo  jo nepasiekia. Tuo tarpu  informacija turi ateiti į mažuosius smegenis,  kad žmogus veiktų  instinktyviai - t. y. rinktųsi išreklamuotą paslaugą  arba prekę”.
Reklamos kūrimas prasideda nuo firmos ženklo, kuris irgi neturi prieštarauti bendram kontekstui.
Šimoliūnas  įsitikinęs, jog dažnai reklamos užsakovai nelabai tiki  jos poveikiu.  „Dirbome su vienu šiauliečiu klientu, - pasakoja jis. -  Firma buvo prie  bankroto ribos. Paskaičiavome, kiek reikia įdėjimų, kas  darytina ir t.  t. Tapo aišku, kad priemonės per pusmetį gali duoti  pelno augimą iki 15  proc. Taip ir atsitiko: reklama suveikė. Tačiau  užsakovas vėliau  teigiamas permainas priskyrė „sėkmingiems metams” bei  „palankiai  klientūrai”...
Anot pašnekovo, japonai ir  toliau gilinasi į reklamos poveikį  žmogui. Pavyzdžiui, prie kasos,  parduotuvėje, padedami naujo gėrimo  buteliai. Kaina nedidelė, tačiau  mažai kas perka. Užtenka šalia  pastatyti „atsitiktinį” žmogų, skaitantį  laikraštį, kuriame yra šio  gėrimo reklama, ir perkančiųjų padvigubėja.  Įdomiausia, kad nė vienas  nusipirkęs naujojo gėrimo neprisiminė nei to  žmogaus, nei juo labiau  laikraštyje buvusios reklamos. Pakeitė žmogų, o  rezultatas – lygiai  toks pat. Kodėl? Kol kas niekas nesugeba paaiškinti.  Šnekama apie  trečiosios akies efektą, kitokius paranormalius jutimus,  kas, galima  sakyti, ribojasi su mistika.
Harmonija interjere
Harmonija – toks daugeliui sunkiai „pagaunamas“ dalykas. Ar įmanoma tuo naudotis planingai ir garantuotai? Pašnekovo teigimu, geras to pavyzdys - harmoningai sutvarkytas interjeras. Dažnai patalpoje pamatysime kokį akcentą, kuris bet kaip parinktas ir iki galo nesuderintas su visuma, suardo harmoniją. Taigi harmonija reikalinga ne tik verslininkams ir ne tik reklamoje - harmoningai sutvarkius patalpą, išsiblaškęs ir negalįs susitelkti jaunuolis ima mokytis geriau ir gauti žymiai geresnius pažymius. O jeigu taip, kodėl tada mokinys arba studentas atlieka namų užduotis bet kur ir bet kaip, labai dažnai tam nepritaikytose patalpose? Harmonijos, kaip ir rašto paslapčių, anot V. Šimoliūno, pradedama mokytis nuo pagrindų, nuo elementų, palaipsniui pereinant prie sudėtingesnių dalykų.
„Kodėl į vienas kavines  žmonės mielai eina, o kitur pamatysi vos  vieną kitą lankytoją? - klausia  pašnekovas. Žinoma, priežasčių gali  būti keletas, tačiau jeigu žmogus  kavinėje pajus disharmonijos  elementų, jis neilgai joje tesilankys.  Tokie dalykai pajuntami  intuityviai, kaip nepatogumas, trukdymas,  negalėjimas atsipalaiduoti ar  pan.
Štai vienas  pažįstamas įsirengė butą ir, kaip dažnai būna,  pasikvietė mane įvertinti  savo triūsą. Nuėjau. Pilna visokios  „puošybos” elementų, kurie ten  sąveikauja bet kaip, stichiškai, kad net  marga. Sakau jam: „Jeigu po  pusės metų nuo tokio interjero tau neims  skaudėti galvos, laikyk, kad  pavyko”. Ir tikrai: po kiek laiko  susitinkame vėl, o tas man jau  aiškina, jog kaltos „blogos srovės”, o  namas „neaišku ant ko  pastatytas”. O juk kalčiausias interjeras...” -  teigia V. Šimoliūnas.
Blogai,  kai „didžiausiais specialistais ir konsultantais interjero  klausimais  tampa užuolaidų siuvėjos arba plytelių pardavėjos, -  tvirtina  pašnekovas. Kaip ir visur, čia irgi reikalinga kvalifikuoto  specialisto  pagalba, to, kuris žino ir gali sukurti vieningą,  harmoningą sistemą.
Viso to išmokstama ar visgi čia įgimtas dalykas – mokėti pajusti harmoniją?
„Vieniems  tai natūralu ir jie moka kurti harmoniją įsiklausydami į  vidinį balsą  ar kažką tokio, kiti tai daro pasiremdami logika,  žiniomis”, - tęsia V.  Šimoliūnas. Jo teigimu, harmoningas interjeras  nebūtinai turi atrodyti  efektingai, pribloškiantis, greičiau jau  atvirkščiai. Jei vyrauja  visiška harmonija, „gėrėjimosi efekto” iš  pradžių gali ir nebūti.  Ramybės ir dvasinio komforto pojūtis aplanko  kiek vėliau”.
Ar  įmanoma šiandienos žmogui savo būste išlaikyti kokį tai vieną   stilių?  Juk tokie įprasti daiktai kaip akvariumas, televizorius,  kompiuteris,  vaizdo ar garso aparatūra „iškrenta” iš bendro konteksto?
V.  Šimoliūnas: „Viskas įmanoma. Reikia jiems paieškoti organiškai   tinkančios vietos, ir kiekvienu atveju tai daroma iš naujo, kitaip,   priklausomai nuo situacijos. Patalpa - kaip tuščia drobė. Jeigu baldai   Lui Kažkelintojo stiliaus, spalva ir jų ornamentika turi harmonizuoti su   lubų ir sienų spalva bei ornamentais. Renkantis minimalistinį stilių,   neturi būti jokių blaškančių elementų. Miegamajame neturėtų būti   televizoriaus, bet, kiek dirbu su interjerais, nemačiau nė vieno   miegamojo, kuriame jo nebūtų... Plokščiaekranį televizorių nėra   sudėtinga paslėpti bet kokio stiliaus interjere: už užuolaidėlės, nišoje   ar kt. Ar pasitaiko „revoliucingų” užsakymų? Žinoma. Štai vienas   kambario viduryje, žemiau grindų lygio, panoro čiužinio. Pareina,   nusimauna šlepetes ir šoka žemyn, o ant grindų, it kokio staliuko,   pasideda kavą, laikraščius...”
Apibendrindamas  pašnekovas prisimena savo dėstytojo žodžius apie  medį, jog harmonija  matoma ir jame: plonesnės šakelės auga ant  storesniųjų, o ne  atvirkščiai.
„Norėčiau palinkėti „Šiaulių  naujienų” skaitytojams atidžiau  rinktis patarėjus įvairiais interjero  dizaino klausimais, - sako V.  Šimoliūnas. - Visada yra internetas, kur  galima susipažinti su  įvairiomis idėjomis, o dar „sveikiau” –  pasikalbėti su specialistu.  Harmoniją galima sukurti bet kokiame būste.  Neteisūs, kurie mano:  „Neturiu tiek pinigų, kad galėčiau kalbėti apie  harmonijos sukūrimą”.  Juk gali būti ir prabangūs, ir visai pigūs  variantai, taigi esmė - ne  pinigai”. 
